Küresel Çip Krizinin 2023 Sonlarına Doğru Rahatlaması Öngörülüyor

Küresel Çip Krizi Devam Edecek

Uzmanlar çip tedariğinde 2023'e kadar yaygın bir rahatlama olacağına inanmıyorlar.

Çip Krizi Nedir? 

Çip krizi, yarı iletken (çip) üretiminde 2021’de Korona dolayısıyla ortaya çıkan  arz-talep arasındaki farkın ciddi bir şekilde açılmış olmasını anlatıyor.

Çip Krizinin Geleceği Nasıl Görünüyor?

Sektör uzmanları, çeşitli sektörlerde tedarik zincirlerini engelleyen küresel mikroçip sıkıntısının 2023'ten önce düzelmeyeceğini tahmin ediyor. Geçen yıl aynı tarihlerde uzmanlar, 2022'nin ikinci yarısında bir miktar rahatlama olacağını tahmin ediyorlardı.

Yarı iletken kıtlığı ilk olarak otomotiv endüstrisini, karantina sırasında otomobillere yönelik genel tüketici talebinin düştüğü 2020'deki COVID-19 salgını sırasında vurdu. MIT Sloan School of Management'taki bir makaleye göre, bunun "işçi kıtlığına, hammadde eksikliğine, ticari gerilimlere ve önceki nesil cihazlardan daha fazla çip gerektiren 5G teknolojisinin büyümesine" yol açan aşamalı bir etkisi oldu.

Gartner yarı iletkenler ve elektronikten sorumlu başkan yardımcısı Gaurav Gupta'ya göre, 2022'nin ikinci yarısında "daha iyi bir arz-talep dengesi" olacak. Gupta, otomotiv çipleri gibi bazı cihazların hala uzun teslim sürelerine sahip olacağını ekledi. Gartner, yarı iletken tedarik zincirinin 2Q23'te beklenen ana çip kategorilerinde olağan stoklara erişeceğini öngörmekle birlikte 3Q22 çeyrekte normal bölgeye adım atacağını" tahmin ediyor.

Kâr amacı gütmeyen Dünya Yarı İletken Ticaret İstatistikleri (WSTS), küresel yarı iletken pazarının 2022'de %16'nın biraz üzerinde büyüyeceğini ve 2023'te %5 büyümeye devam edeceğini tahmin ediyor.

Ancak Intel CEO'su Pat Gelsinger ve ABD Ticaret Bakanı Gina Raimondo'nun çip sıkıntısının 2024'e kadar uzayacağını tahmin ediyor. Gelsinger, "Genel yarı iletken kıtlığının, 2023'teki önceki tahminlerimize göre, şimdi 2024'e sürükleneceğine inanmamızın bir nedeni ekipman konusundaki kıtlık.” dedi. Krizin üstesinden gelmenin yollarını tartışmak üzere Mayıs ayında Güney Kore'ye yaptığı bir ziyaret sırasında çip üreticisi şirketlerin birkaç CEO'su ile yaptığı toplantıların ardından Raimondo, "gelecek yıl herhangi bir zamanda çip kıtlığının anlamlı bir şekilde azaldığını öngörmediği" konusunda uyardı. Küresel bir tedarik zinciri çözümleri şirketi olan Rand Technology “ Önümüzdeki birkaç yıl içinde tedarik zinciri için yeni normalin ne olacağını tanımlıyoruz” dedi.

Otomobil Şirketleri Tedarik Sorunlarıyla Karşılaşmaya Devam Ediyor

Daha çok elektroniğe dayanan akıllı arabalardaki artış nedeniyle otomotiv endüstrisinde çip sıkıntısı daha da arttı. Otomobil üreticileri buna göre ayarlamak zorunda kaldı. Mayıs ayında BMW, belirli ülkelerde Android Auto ve CarPlay işlevselliğinin yanı sıra yerleşik Wi-Fi'ye sahip olmayan müşterilere araçlar gönderdi. Alman otomobil üreticisi, yarı iletken sıkıntısı nedeniyle çip tedarikçilerini de değiştirmek zorunda kaldığını söyledi.

Toyota, 22 Temmuz'daki küresel üretim planını, yarı iletken kıtlığı ve parça tedarikindeki aksamaları gerekçe göstererek 50.000 araç azalttı. Ayrıca yıllık 9,7 milyon araçlık küresel üretim hedefini tuttu ancak tedarik zinciri kesintilerinin bu hedefi etkileyebileceğini söyledi. Toyota ayrıca Japonya'daki çeşitli fabrikalarda üretim durdurmalarını genişletti.

ABD'de Yeni Üretim Tesisleri

Çip imalatının artmasına yardımcı olmak için, 2024'te üretime hazır olabilecek Arizona'daki TSMC fabrikası ve Texas Instruments dahil olmak üzere ABD'deki en az üç yeni üretim tesisinin inşaatı devam ediyor. Ayrıca 2021'de Samsung, Teksas'ta da yeni bir fabrikaya yatırım yaptığını duyurdu. Ayrıca Intel, inşaatın 2022'de başlaması ve üretimin 2025'te başlamasının beklendiği 20 milyar dolarlık bir maliyetle Ohio'da iki öncü çip fabrikası kurmayı planladığını duyurdu. Uzmanlar çip imalatın bir kısmını ABD'ye geri getirmenin tedarik zinciri açısından faydalı olacağını söylese de bunun acil bir çözüm olmadığını söylüyor.

Şirketler Bu Duruma Nasıl Yanıt Vermeli?

Planlarınıza, öngörülebilir gelecek için büyük olasılıkla lojistik ve üretim sorunları yaratan koşulların olacağı beklentisini yerleştirin.

Tam zamanında üretim isteğinin tedarik gecikmelerine yol açabileceğini kabul edin ve stok konusunda daha uzun vadeli bir değerlendirmeye geçmeyi düşünün.

Stok ihtiyaçları uzun vade de açıkça öngörülmeli ve tedarikçilerle iletilmelidir.


 

Kaynaklar:


 

How auto companies are adapting to the global chip shortage | MIT Sloan

Semiconductor Inventory Analysis, Worldwide, 1Q22 Update (gartner.com)

Intel Invests $20 Billion in Ohio for Advanced Fabs - IEEE Spectrum

Samsung Electronics Announces New Advanced Semiconductor Fab Site in Taylor, Texas – Samsung Global Newsroom

Texas Instruments breaks ground on new 300-mm semiconductor wafer fabrication plants in Sherman, Texas | news.ti.com

Toyota trims July global production target amid chip shortages, parts supply disruptions - BusinessToday

The global chip shortage is forcing BMW to ship its vehicles without Android Auto and CarPlay (androidpolice.com)

Global chip shortage likely to last through 2023: US Official - The Week

Semiconductor shortage: Intel CEO says chip crunch to last into 2024 (cnbc.com)


 

Etiketler: Çip Krizi, Çip Sıkıntısı